Gluteeniton hapanjuurileivonta 8.12.

Vihdoinkin gluteeniton hapanjuuri! Tällä juurella leivot pitsapohjat, sämpylät ja vuokaleivät. Kurssilla opetellaan valmistamaan juuri taikinaksi ja taikinasta leivomme leipää ja pitsaa. Käymme läpi, miten juurta hoidetaan ja mitä etuja hapanjuuren käytöllä on. Kurssilta saa mukaan oman hapanjuuren, joka oikein hoidettuna säilyy jälkipolville. 

  • Tietoa hapanjuurella leipomisesta, työtavoista ja terveysvaikutuksista
  • Oma hapanjuuri mukaan kurssilta
  • Reseptikokoelma mukaasi 
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Hapanleivän ohjattu valmistus ja lopuksi yhteisruokailu ja keskustelua

Hapanjuurileivonta 17.11.

Leipä on alun perin valmistettu taikinajuuresta. Taikinajuuren maitohappobakteerien entsyymit esikäsittelevät viljan, jolloin se on suolistolle helpompi sulattaa. Moni kokee yllätyksenä, että hapanjuureen leivottu leipä ei aiheutakaan turvotusta kuten normaalisti hiivalla leivottu. Lisäksi se on terveellisempää, koska viljan sisältämät ravintoaineet imeytyvät näin paremmin. 

Viljan sisältämä fytiinihappo ärsyttää vatsaa ja heikentää raudan ja mineraalien kuten magnesiumin ja sinkin imeytymistä mutta hapattaminen heikentää sen vaikutusta.  Leipominen on helppoa mutta vaatii hieman aikaa. Kun oppii niksit, niin työvaiheet on helppo sijoittaa arjen rytmiin. Kurssilla valmistetaan luomuruisleipää. Saat opetuksen joka työvaiheesta sekä oman juuren mukaasi. 

Kurssin sisältö:

  • Tietoa hapanjuurella leipomisesta, työtavoista ja terveysvaikutuksista
  • Oma hapanjuuri mukaan kurssilta
  • Reseptikokoelma mukaasi 
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Hapanleivän ohjattu valmistus ja lopuksi kevyt salaattiateria hapanleivän kera ja keskustelua

Hapattaminen

Hapattaminen on vanhin ja yksinkertaisin ruuan säilömismenetelmä. Se on myös yksi parhaista keinoista lisätä terveyttä edistäviä maitohappobakteereita ja ruuansulatusta edistäviä entsyymeitä ruokavalioon. Siinä ei käytetä säilöntäaineita, etikkaa eikä sokeria. Kurssilla valmistamme hapankaalia, kimchiä ja muita satokauden antimia.

  • Tietoa hapattamisesta: työtavoista ja terveysvaikutuksista
  • Oma hapatettu säilyke mukaan kurssilta
  • Reseptikokoelma mukaasi 
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Hapatettujen kasvisten ohjattu valmistus ja lopuksi kevyt salaattiateria ja keskustelua

Hormonit hallintaan 19.11.

Hormonien epätasapaino aiheuttaa epämääräisiä oireita kuten ikääntymisen nopeutuminen, rasvan kertyminen alavartaloon, väsymys, sumuiset ajatukset, PMS oireet. Hormonit ovat elimistön kemiallisia viestinviejiä, joiden vastuulla on elimistön sisäisen kommunikaation ylläpito. Se on edellytys terveydelle ja suorituskyvyn ylläpidolle. Ravinnolla on suuri vaikutus tähän tasapainoon. Tällä kurssilla opit miten voit tukea hormonitoimintaasi.

Hyvää suolistolle 1: Rauhoita vatsa – ruokakurssi ja ravintovalmennus 5.12.

Tämä kurssi on sinulle, jonka suolisto oireilee: on turvotusta, kaasunmuodostusta, kipua. Kurssin pääteemana on tilanteen rauhoittaminen. Opit ymmärtämään, mitkä asiat vaikuttavat suoraan ja epäsuorasti suoliston tilaan ja miten pystyt vahvistamaan sitä. Saat ohjeet suoliston tilan rauhoittamiseen, ravitsemiseen ja korjaamiseen 

Kurssin sisältö:

  • Ravintovalmennus: Tietoa eri ravintoaineista ja niiden vaikutuksista suoliton rauhoittamiseen ja korjaamiseen
  • Reseptikokoelma mahtavista aterioista mukaasi 
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Monipuolisten ruokalajien ohjattu valmistus ja lopuksi yhteisruokailu ja keskustelua

Hyvää suolistolle 2: Aktivoi bakteerisi-ruokakurssi ja ravintovalmennus 9.1.21

Päättääkö ruokavaliostasi sinä vai bakteerisi? Tällä kurssilla paneudutaan syvemmälle suoliston bakteerikantaan. Se on biologinen tehdas, jonka erittämät aineet vaikuttavat mielialaan ja mielitekoihin. Nyt tuetaan ruokavaliolla niitä bakteereita, joilla on terveytemme kannalta parhaimmat edut painonhallintaan, mielialaan, stressinsietoon ja immuunipuolustukseen

Kurssi alkaa tervetuliais-smoothiellä, jonka lomassa käydään läpi teoriaosuus: 

  • tarkastellaan stressin vaikutusta insuliiniin ja opetellaan muutamien kylläisyyshormonien tehtäviä ja niiden aktivoimista sekä suolistobakteerien osuutta mielitekojamme ohjaavassa kemiallisessa viestinnässä.
  • unen ja stressin sekä keinosokereiden vaikutuksia verensokeriin.
  • Suoliston bakteerikanta, suolistoa ja bakteerikantaa tukevat ja rakentavat ravintoaineet 
  • Kurssin sisältö:
  • Ravintovalmennus: Tietoa eri ravintoaineista ja niiden vaikutuksista suoliston aktivoimiseen
  • Reseptikokoelma mahtavista aterioista mukaasi 
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Monipuolisten ruokalajien ohjattu valmistus ja lopuksi yhteisruokailu ja keskustelua

Kasvisruokakurssi 24.11.

Oikeaoppisesti koostettu kasvisruokavalio on hyväksi niin terveydelle kuin ympäristöllekin. Tällä kurssilla saat tietoa kasvisruokavalion terveysvaikutuksista ja opit koostamaan ateriasi niin, että saat kaikki kehosi tarvitsemat ravintoaineet ja vältyt ravintoaineiden puutoksilta. Valmistamme useita ateriakokonaisuuksia.

Saat paljon uusia ideoita ja reseptejä mukaasi. Valmistamme maistuvia alku-, pää- ja jälkiruokia käyttäen lämpimiä mausteita ja yrttejä. Uudet reseptit innostavat lisäämään kasvisten osuutta ruokavaliossasi ja niiden lisäämisellä on paljon terveysvaikutuksia:

  • antioksidanttien saanti lisääntyy ja ne suojaavat solujasi
  • happo-emästasapaino: Mitä emäspainotteisempi ruokavalio, sitä vähemmän kehoon kertyy happamuutta ja sitä pirteämpi mieli
  • Hyvien bakteerien määrä suolistossa lisääntyy, sillä on vaikutuksia immuunipuolustukseen, hormoneihin ja painonhallintaan
  • Kehon aineenvaihdunta paranee kuitujen saannin myötä: suolen toiminta nopeutuu ja samalla kehon toksisuus vähenee

Kurssin sisältö:

  • Tietoa eri ravintoaineista ja niiden vaikutuksista
  • Reseptikokoelma mahtavista aterioista mukaasi
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Monipuolisten ruokalajien ohjattu valmistus ja lopuksi yhteisruokailu ja keskustelua

Kiireisen perheen terveellinen ruokavalio – helppoa nopeasti

Arjen pyörityksessä turvautuu helposti eineksiin, kun aikaa on vähän. Tällä kurssilla tehdään ruokia, jotka syntyvät nopeasti mutta ovat kuitenkin edullisia sekä lompakolle että terveydelle. Kurssilla käymme läpi ravitsemuksen kannalta tärkeitä kohtia, jolloin aterian suunnittelemisesta tulee helppoa. Tältä kurssilta nappaat paljon hyviä ideoita ja inspiraatiota kotikokkaukseen!

Kurssin sisältö:

  • Tietoa eri ravintoaineista ja niiden vaikutuksista terveyteen
  • Reseptikokoelma mahtavista aterioista mukaasi
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Monipuolisten ruokalajien ohjattu valmistus ja lopuksi yhteisruokailu 

Kilpirauhasen ruokavaliotuki

Kilpirauhanen on herkkä elin. Se on herkkä saasteille, stressille ja kaikille mahdollisille myrkyille kuten elohopealle, fluorille, synteettisille ainesosille kuten esim. monille säilöntäaineille. Kilpirauhasta voi kuitenkin tukea ravinnolla ja elämäntavoilla. Tällä kurssilla perehdytään kilpirauhasen vajaatoiminnan tukemiseen. Kilpirauhanen vastaa kehon monista aineenvaihdunnallisista tehtävistä. Se on kehon polttouuni, joka tuottaa lämpöä ja energiaa sekä vaikuttaa ruuansulatukseen. Ravintovalmennuksessa perehdymme näihin seikkoihin ja sen jälkeen valmistamme kilpirauhasen toimintaa tukevia aterioita.

  • Ravintovalmennus: Tietoa eri ravintoaineista ja niiden vaikutuksista kilpirauhaseen ja hormonitoimintaan
  • Reseptikokoelma ja kotiohjeet mukaasi
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Neuvoja ja vinkkejä omiin kysymyksiisi
  • Monipuolisten ruokalajien ohjattu valmistus ja lopuksi yhteisruokailu ja keskusteluas

Kombuchan valmistus 16.12.2020

Tällä kurssilla tutustutaan kombuchan valmistukseen ja sen erilaisiin maustamisvaihtoehtoihin ja erilaisten drinkkien ainesosaksi.

Kombucha eli volgansienitee on hapatettu teejuoma ja vuosituhansia vanha aasialainen perinnejuoma. Makeutettu teejuoma hapatetaan volgansienen eli kombucha-viljelmän avulla. Volga-sienen eli scoby on hyvälaatuisten bakteerien ja hiivojen muodostama elävä kasvusto. Hapattamisen seurauksena teejuomaan muodostuu maitohappobakteereita, joiden tiedetään vahvistavan suoliston bakteerikantaa ja vaikuttavan sitä kautta suotuisasti elimistön hyvinvointiin ja vastustuskykyyn.

Kurssilla käymme läpi kombuchan valmistuksen vaihe vaiheelta ja maistelemme erilaisia maustamisvaihtoehtoja. Saat halutessasi mukaan oman scobyn eli volga-sienen aloittaaksesi oman kombucha-tehtailun. 

Kurssin sisältö:

  • Tietoa kombuchan terveysvaikutuksista
  • Reseptit kombuchan valmistuksesta ja maustamisvaihtoehdoista
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Kombuchan ohjattu valmistus ja maistelua

Levottoman ruokavalio

Tämä kurssi on tarkoitettu ADD- ja ADHD-oireisen tukemiseen ruokavaliolla. Keskeisimmät tekijät ovat aivojen välittäjäaineet, joiden puutos heikentää lapsen tai aikuisen kykyä oppia tai toimia asianmukaisesti eri tilanteissa. Muun muassa serotoniini on välittäjäaine, joka vaikuttaa viestintään. Sen tuottamiseen tarvitaan koko joukko aminohappoja kuten tryptofaania ja B-vitamiineja. Oireet johtuvat tai pahentuvat usein myös ruuan tai eri kemikaalien allergeeneista ja/tai siitepölyn ja homeen allergeeneista. Altistuminen aiheuttaa mm. päänsärkyä, väsymystä, vatsavaivoja, lihaskipuja, tulehduksia, yökastelua, heinänuhaa, astmaa, nokkosihottumaa sekä oppimis- ja käytöshäiriöitä. Ravintoaineet voivat auttaa elimistöä suojautumaan haitallisilta aineilta ja käsittelemään niitä. Allergeenien poistaminen ruokavaliosta voi poistaa yliaktiivisuutta jo 3-7 päivässä. 

Ravintovalmennuksessa perehdytään välttämättömien ravintoaineiden saamiseen.  

Kurssin sisältö:
• Ravintovalmennus: Keskeisimmät tekijät aivojen välittäjäaineiden tuotannossa ja proteiinien imeytymisessä  
• Tietoa eri ravintoaineista ja niiden vaikutuksista
• Reseptit terveelliseen ruokavalioon
• Monipuolisten ruokalajien ohjattu valmistus ja lopuksi yhteisruokailu
• Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi 

Lohturuokaa terveellisemmin ruokakurssi

Terveellistä edullisesti ja helposti. Itse tekemällä varmistut, että raaka-aineet ovat korkealaatuisia ja vältyt turhilta lisä- ja säilöntäaineilta, jotka kuormittavat elimistöä. Lisäksi kokkailu on mukavaa puuhaa ja saa hetkeksi ajatukset pois päivän kiireistä. Tällä kurssilla valmistuu tavallisimpia arjen herkkuja kuten hampurilaisia, tortilloja, bolognesea, risottoa jne. Kaikki itse tehtyinä! Saat hyvät reseptit mukaan arjen pyöritykseen sekä tietoa terveellisen aterian koostamisesta ja eri ravinteiden vaikutuksista.

Hyppää mukaan innostavaan kurssi-iltaan!

Kurssin sisältö:

  • Tietoa eri ravintoaineista ja niiden vaikutuksista
  • Reseptikokoelma mahtavista aterioista mukaasi
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Monipuolisten ruokalajien ohjattu valmistus ja lopuksi yhteisruokailu ja keskustelua
 

Raakaruokakurssi

Raakaruoka on kätevää ja nopeaa tehdä – uunia ei tarvita! Jokainen suupala rakentaa terveyden perustaa, koska se pursuaa antioksidantteja, hivenaineita ja vitamiineja!  Jo pienikin lisäys vaikuttaa terveyteesi.

Tule hakemaan uusia ideoita ja makuja – takuuvarmasti yllätyt, kuinka helposti syntyy ravitsevampaa ja maistuvaa ruokaa hetkessä! Valmistamme kasvikunnan tuotteista tacoja, pestoa, pastaa, juustoa, salaatteja, ja kastikkeita sekä tuorepuuroa ja tietysti jälkiruoaksi raakakakun!

Kurssilla käydään läpi raakaravinon pääpiirteet ja valmistustavat sekä toimintaohjeet. Saat hyvät valmiudet valmistaa tarjottavaa erilaisiin tilaisuuksiin, koska ne sopivat moneen erityisruokavalioon, kuten vegaani-, laktoosi-intoleranssi-, maitoallergia- ja keliakia. Ja esim. raakakakku on helppo pakastaa, joten sen voi tehdä helposti etukäteen!

Kurssin sisältö:

  • Tietoa eri ravintoaineista ja niiden vaikutuksista terveyteen
  • Reseptikokoelma mahtavista aterioista mukaasi
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Monipuolisten ruokalajien ohjattu valmistus ja lopuksi yhteisruokailu ja keskustelua

Rasvamaksan ruokavaliotuki

Maksaa kuormittaa moni asia ja se näkyy hyvinvoinnissa; väsymystä, masentuneisuutta, särkyjä – unohtamatta suoliston vaivoja. Rasvamaksa on hälyttävästi lisääntymässä ja siihen ei ole lääkkeitä – ainoastaan hoitokeinoja. Ja se on ravitsemus. Tällä kurssilla perehdytään maksan toimintaan ja sen tukemiseen. Maksasta kannattaa pitää hyvää huolta: Se työskentelee kuin hullu hyväksesi, suodattamalla vertasi huikeat 2000 litraa vuorokaudessa poistaen lisäaineita, myrkkyjä, mikrobeja, viruksia, bakteereita, syöpäsoluja. Maksaa pitää tukea ravitsevalla ruualla ja siihen tällä kurssilla perehdytään.

Kurssin sisältö:
• Ravintovalmennus: Miten parannat ja tehostat maksan toimintaa
• Tietoa eri ravintoaineista ja niiden vaikutuksista
• Reseptit terveelliseen ruokavalioon
• Monipuolisten ruokalajien ohjattu valmistus ja lopuksi yhteisruokailu
• Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi 

Tehokas aineenvaihdunta 1,

Hyvä ja tehokas aineenvaihdunta on tärkeä osa hyvää terveyttä: Hyvää laadukasta ravintoa sisään ja huonot aineet ja kuonat tehokkaasti ulos. Kaiken keskiössä ovat: hormonit, ruoansulatus ja lymfajärjestelmä sekä tehokas maksan- ja munuaisten toiminta. Mutta miten kaikki tämä toimii ja miten tehostat näiden toimivuutta ja vältyt kuormittamasta näitä aineenvaihdunnan kannalta tärkeimpiä elimiä?

Kurssi koostuu kolmesta kurssikokonaisuudesta 4 viikon välein. Näin ohjeet pysyvät aktiivisesti muistissa & käytössä ja saat lisää ohjeita ja vertaistukea ryhmästä. Lisäksi ravintovalmennuksessa tulee paljon opittavaa, jolloin uuden omaksuminen helpottuu. Jokainen kurssi on oma kokonaisuutensa omine aiheineen. Osallistumalla kaikkiin osioihin kannattaa – kun käyt yhden kurssin, saat seuraavasta 10 euron alennuksen.

Kurssin 1 sisältö:

  • Ravintovalmennusaiheet kurssi 1: Sokeriaineenvaihdunta, hormonit ja rasvan poltto – mikä mahdollistaa sen? – ja syyt sen pysähtymiseen
  • Tietoa eri ravintoaineista ja niiden vaikutuksista
  • Reseptikokoelman mahtavista aterioista mukaasi ja
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Monipuolisten ruokalajien ohjattu valmistus ja lopuksi yhteisruokailu ja keskustelua4

Tehokas aineenvaihdunta 2

Hyvä ja tehokas aineenvaihdunta on tärkeä osa hyvää terveyttä: Hyvää laadukasta ravintoa sisään ja huonot aineet ja kuonat tehokkaasti ulos. Kaiken keskiössä ovat: toimiva ruoansulatus ja lymfajärjestelmä sekä tehokas maksan- ja munuaisten toiminta. Mutta miten kaikki tämä toimii ja miten tehostat näiden toimivuutta ja vältyt kuormittamasta näitä aineenvaihdunnan kannalta tärkeimpiä elimiä?

Kurssi koostuu kolmesta kurssikokonaisuudesta 4 viikon välein. Näin ohjeet pysyvät aktiivisesti muistissa & käytössä ja saat lisää ohjeita ja vertaistukea ryhmästä. Lisäksi ravintovalmennuksessa tulee paljon opittavaa, jolloin uuden omaksuminen helpottuu. Jokainen kurssi on oma kokonaisuutensa omine aiheineen. Osallistumalla kaikkiin osioihin kannattaa – kun käyt yhden kurssin, saat seuraavasta 10 euron alennuksen.

Kurssin 2 sisältö:

  • Ravintovalmennusaiheet kurssi 2: Soluaineenvaihdunta, suolisto, imeytyminen, entsyymit, suolistobakteerien osuus, ravintoaineet – solujen rakennusaineet
  • Tietoa eri ravintoaineista ja niiden vaikutuksista
  • Reseptikokoelman mahtavista aterioista mukaasi ja
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Monipuolisten ruokalajien ohjattu valmistus ja lopuksi yhteisruokailu ja keskustelua

Tehokas aineenvaihdunta 3, 12.12.

Hyvä ja tehokas aineenvaihdunta on tärkeä osa hyvää terveyttä: Hyvää laadukasta ravintoa sisään ja huonot aineet ja kuonat tehokkaasti ulos. Kaiken keskiössä ovat: toimiva ruoansulatus ja lymfajärjestelmä sekä tehokas maksan- ja munuaisten toiminta. Mutta miten kaikki tämä toimii ja miten tehostat näiden toimivuutta ja vältyt kuormittamasta näitä aineenvaihdunnan kannalta tärkeimpiä elimiä?

Kurssi koostuu kolmesta kurssikokonaisuudesta 4 viikon välein. Näin ohjeet pysyvät aktiivisesti muistissa & käytössä ja saat lisää ohjeita ja vertaistukea ryhmästä. Lisäksi ravintovalmennuksessa tulee paljon opittavaa, jolloin uuden omaksuminen helpottuu. Jokainen kurssi on oma kokonaisuutensa omine aiheineen. Osallistumalla kaikkiin osioihin kannattaa – kun käyt yhden kurssin, saat seuraavasta 10 euron alennuksen.

Kurssin 3 sisältö:

  • Ravintovalmennusaiheet kurssi 3: Maksan, munuaisten ja lymfajärjestelmän osuus tehokkaassa aineenvaihdunnassa ja myrkkyjen poistossa, Rasvat. Stressinpoisto, rentoutuminen ja uni
  • Tietoa eri ravintoaineista ja niiden vaikutuksista
  • Reseptikokoelman mahtavista aterioista mukaasi ja
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Monipuolisten ruokalajien ohjattu valmistus ja lopuksi yhteisruokailu ja keskustelua

Tulehduksenvastainen ruokavalio-ruokakurssi & ravintovalmennus

Hiljainen tulehdus on salakavala sairastuttaja

Kehossa kytevä matala-asteinen tulehdus ei ilmene kipuna eikä kuumeena mutta hiljalleen se tuottaa tulehdusvälittäjäaineita vahingoittaen kehoa monella tavalla. Se lisää sydän – ja verisuonitautien riskiä, nivelsairauksia, muistin ja ajatustoiminnan heikkoutta, painonnousua jne. Tulehdus on kehon vaste haitallisille ärsykkeille mutta tunnistammeko nämä ärsykkeet ajoissa?

Tämä kurssi vie meidät asian ytimeen. Opit tukemaan kehoasi ravinnolla, joka tukee terveyttäsi.

Kurssin sisältö:

  • Ravintovalmennus: Mitkä tekijät aiheuttavat hiljaista tulehdusta ja miten niitä voi ehkäistä?
  • Reseptikokoelma mahtavista aterioista mukaasi
  • Opetuksen luentomateriaali sähköpostiisi
  • Monipuolisten ruokalajien ohjattu valmistus ja lopuksi  hteisruokailu ja keskustelua